Корекційна робота

 







КОРЕКЦІЙНІ ВПРАВИ

  ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

1. Пальчик-пальчик, де ти був?     

          Я з цим братом в ліс ходив,

А з цим братом борщ варив,

З цим я кашки скуштував,

А з найменшим заспівав

 

2. Ясне сонечко в кімнату    

     Дивиться в віконечко,

     Дуже раді всі малята,

     Плескають в долонечки.

Руки перехрещені тильним боком  долоней  до себе. Спочатку пальці обох рук стис­нуті в кулаки,  потім пальці-промінці розкри­ваються, руки повертаються вправо-вліво. У кінці віршика діти плескають у долоні.

          3. Чорний жук очима блима-

Чує кроки за плечмима.             

Дуже  хороше йому по землі ходити.

Він не хоче, чуєш,хлопче, у коробці жити.

Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик   розведені   в сторони,  дитина рухає ними,  просуваючи руку по парті вперед

  4. Ножиці. Пальці правої руки стиснути в кулак, виставити вперед вказівний і середній і середній. Рухати ними, імітуючи різання ножицями.

 

                                       ІГРОВІ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

Гра «Зайчик»

Учні присідають біля своїх парт. На слова вчителя: «Сірий зайчик сів і жде, спритно вушками пряде», вихованці приклавши кисті до вух, то розгинають, то згинають їх. Потім класовод пропонує «зайчикам» ніжки погріти:

Зимно зайчику стояти,

Треба трошки  пострибати

Скік-скік, скік-скік, скік-скік.

Треба трошки пострибати,

Пострибавши відпочити.

«Зайчики» займають місце за партою.

Гра «Чи знаєш ти свій клас?»

Учитель: «Покладіть ручки і  заплющіть очі. Я називаю предмет, який є в нашому класі, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу: «Розплющити очі», ви побачите, чи правильно показали».

Гра «Гойдалки»

Стати прямо, ноги нарізно, руки в поясі. Гойдатися, піднімаючись на носки й опускаючись на п’яти під рахунок учителя («раз» – на носках, «два» – на п’яти. 10 разів)

                               Психологічна фізкультхвилинка

Здібність  людини  до  саморегуляції  стану,  до  психічної  перебудови забезпечує  і  її  ефективну  адаптацію  в  довкіллі,  в  стосунках  з  іншими. Навчати керувати своїм психофізичним станом треба починати з дитячих років.

 1. « Морозиво»

 Ви всі любите морозиво.  Уявіть,  що ви  завітали  до  Снігової  Королеви.

Замерзли  і  стали  самі  схожі  на  морозиво.  Тіло,  руки,  ноги,  голова  скуті холодом… Брр… Але прийшов добрий чарівник і сказав: 

-  Заплющіть  очі!  Покладіть  руки  на  коліна.  Вам  зручно,  вам  ніщо  не заважає… Зараз почнемо відтавати. Зігріваються і відтають пальчики ніг, зігріваються і відтають ступні, зігріваються і розслабляються коліна. Тепло йде від пальчиків ніг вгору, ноги теплі, вони розслабляються. Зігріваються пальчики  рук.  Пальці  розслабляються.  Зігріваються  і  розслабляються долоні.  Зігріваються  і  розслабляються  кисті  рук.  Тепло  від  кистей піднімається  до ліктиків. Від ліктиків до плечей. Руки теплі, розслабились. Вам тепло. Тепло йде по всьому тілу, від животика піднімається до грудей, шиї,  голови.  Обличчю  жарко.  Обличчя  розслабилося,  ротик  відкрився, голова повисла. Розтануло морозиво, розтеклося солодкою калюжею по підлозі.

                      ВІРШОВАНІ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ

 1. Що ж, мабуть, прийшла пора

Всім нам відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Усіх запросити.

Раз, два – всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три, чотири – нахилились,

Із струмочка гарно вмились.

П’ять, шість – всі веселі –

Летимо на каруселі!

Сім,вісім—в поїзд сіли

Ніжками затупотіли.

Дев'ять, десять — відпочили

І за парти дружно сіли.

 

2. В казковому лісі розминка –

Настала фізична хвилинка.

Втому проженем руками

Вгору їх піднімем з вами.

Потім присядемо дружно –

Ноги згинаємо пружно.

Руки, мов крила, розправим

І до плечей їх поставим.

Коло вперед покрутили,

Потім назад повторили.

Голову вниз опустили,

Потім назад нахилили,

Потім наліво поклали,

Потім направо і стали

Рівно і струнко.

Швидко скінчилась хвилинка.

Нас збадьорила розминка.

 

3. Віконце ми відкрили,

Повітря запросили

До нашої кімнати

У гості завітати.

Всі руки піднімемо,

та глибоко вдихнемо.

Раз – два, раз – два, дружніше

Легені тренувати.

                                           

                                               ДИХАЛЬНІ ВПРАВИ

Поліпшують поставу, стимулюють рух діафрагми, поліпшують кровообіг, гармонізують діяльність дихальної, нервової і серцево-судинної систем.

 Глибокий вдих  , руки повільно підніміть до рівня грудей.  Затримайте подих  ( увагу сконцентруйте на середині долонь). Повільно видихніть ( руки опустіть уздовж тіла).

 Глибоко вдихніть. Закрийте вуха руками від верхньої точки до мочки. Затримайте подих. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а» ( чергуйте зі звуками « и-и-и», « у-у-у»).

 Глибоко вдихніть.   Руки  повільно підніміть угору. Затримайте подих на вдиху. Видихніть з відкритим сильним звуком « а-а-а».  Руки повільно опустіть. Вдихніть. Руки повільно підніміть до рівня плечей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « про», обійміть себе за плечі, опустіть голову на груди. Повільно і глибоко вдихніть. Руки підніміть до рівня грудей. Затримайте подих. Повільно видихніть із сильним звуком « у-у-у». Руки опустіть униз, голову на груди.

 Стисніть правою рукою ліве плече. Голову поверніть  ліворуч і подивіться назад. Розведіть плечі із силою. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видихніть. Подивіться назад через праве плече, знову із силою розведіть плечі. Глибоко вдихніть, затримайте подих, видих. Опустіть руки вздовж тіла, голову опустіть на груди. Вдихніть, видихніть. Повторити вправу, тримаючи лівою рукою праве плече.

 Видихніть, розплющіть очі. Вдихніть, заплющіть очі. Продовжуйте, видихаючи при світлі, вдихаючи в темряві. Нехай ваші очі повністю розслабляться, коли вони заплющені. Розплющіть очі й покліпайте. Щоразу, відкриваючи очі, зауважуйте те, що бачите: всі вигини  і форми, лінії і кути. Спочатку тільки темне, потім – світле.

Руки вгору, вниз, промовляти звуки „Ш”, „Ж”, видихаючи повітря.

В. п. – стати рівно, руки вниз.

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.

В. п. – стати рівно, руки вниз.

     1-2 – руки в сторони – вдихнути, 3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.

Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.

Дихання через одну ніздрю: вдихнути носом – одна ніздря притиснута пальцем, видихнути ротом. Повторити 3-4 рази.

           ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ ДЛЯ ОЧЕЙ  КОМПЛЕКС ВПРАВ

  КОМПЛЕКС 1

Виконується в положенні сидячи. Міцно заплющити очі на 3 – 5 с, потім розплющити на  3 – 5с. Повторити 6 – 8 разів.

Виконується в положенні сидячи. Швидко моргати  протягом  30 – 40 с.

Виконується в положенні сидячи. Закрити повіки. Помасажувати їх зпа допомогою колових рухів пальців ( верхнє повіко – від носа до зовнішнього краю очей, нижнє повіко – від зовнішнього краю до носа ( потім – навпаки). Виконувати протягом 30 – 40 с.

 КОМПЛЕКС 2

Виконується в  положенні стоячи ( виконати 4 – 5 разів)

Поставити палець правої руки на середній лінії обличчя, відстань 25 – 30 см від очей. Дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с. Прикрити долонею лівої руки ліве око на 3 – 5 с, дивитися правим оком. Відвести долоню, дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с.

Поставити палець лівої руки вздовж середньої лінії обличчя на відстані 25 – 30 см від очей. Дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с. Прикрити долонею правої  руки праве око на 3 – 5 с, дивитися лівим оком. Відвести долоню, дивитися двома очима на кінчик пальця 3 – 5 с.

                                     ЛОГОПЕДИЧНІ ХВИЛИНКИ

 Ігри та вправи на розвиток слухової уваги, сприймання, пам'яті

 “Що ти почув?”. Дитина тихо сидить в класі. Запропонуйте заплющити очі й послухати вулицю. Через деякий час дозвольте розплющити очі, та розпитайте дитину про її враження. Можливо вона почула гудок машини або сміх дітей, можливо – голос пташки чи ваше дихання і т.д.

 “Вгадай, хто покликав”. В цій грі беруть участь не менше 3 дітей або членів сімўї. Дитина стоїть посеред кімнати з заплющеними очима. Хто-небудь з іших гравців повинен покликати її. Дитина відгадує, хто саме її покликав.

 Ігри та вправи на розвиток фонематичного сприймання

 “Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні - “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:

 “Повтори!”. Запропонуйте дитині повторити за вами склади

- та-та-да - пі- пи - ат-от

- па-па-ба - мі-ми - ум-ом

- ка-ка-га - ді-ди - іт-ит

- ва-ва-фа - кі-ки - ек-єк

 “Ланцюжок слів”. Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом:

- мак, лак, так, бак;

- тачка, качка, дачка;

- сік, вік, тік, бік;

 “Назви слово!”. Запропонуйте дитині вибрати серед інших слів, та назвати лише те, яке починається на певний звук:

- на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра;

- на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;

- на звук [б] серед слів мак, банка, танк, бочка.

                                  Ігри та вправи на розвиток дихання

 “Забий м'яч у ворота”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.

 “Язичок-футболіст”. Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.

 “Пелюстки”. Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.

                   Ігри та вправи на подолання заікання 

                                Вправи для зняття м'язової напруги

 При заіканні часто напружені м'язи обличчя, губ, язика, пальців рук. Дуже важливо навчити дитину м'язовому розслабленню під час мовлення. От деякі вправи, що допоможуть дитині розслабитися.

 «Пташка махає крильцями». Підняти руки нагору, і виконувати махи руками.

 «Допоможемо мамі» Помахати розслабленими кистями рук біля підлоги, імітуючи полоскання білизни. Стати рівно, розвести руки в сторони до рівня плечей і «упустити» розслаблені руки у вихідне положення.

 «Стряхнемо водичку з рук». Струснути розслабленими кистями рук, начебто струшуючи краплі води. Нахилити голову вперед, назад, праворуч, ліворуч, а потім виконати декілька кругових обертів головою спочатку в одну сторону, потім в іншу. Повільно покачати розслабленими руками з боків тулуба назад.

 «Кулачки-силачі». Пальці рук під рахунок до 5 із силою зжати в кулачки, на рахунок 5 розтиснути, струснувши кисті рук, при цьому зосередити увагу дитини на тім, як пальчикам приємно відпочивати.

                Вправи для розвитку мовного дихання

 Майже у всіх дітей, що заікаються порушене мовленнєве дихання. Під час корекційної роботи з усунення заікання важливо навчити дитину говорити не поспішаючи, на видиху. Тому важливе місце в роботі займуть вправи для розвитку правильного мовного дихання.

 «Задуй свічку». Короткий спокійний вдих носом, потім пауза (затримати дихання на 1-2 сек.) і довгий безперервний видих через ледве зімкнуті губи з промовлянням «пф», начебто гасячи свічку (дути можна на пальчики).

 «Літак». Покладіть дитині на долонь маленький шматочок ватки чи паперу. Тримаючи долоню з ваткою на рівні рота, дитина повинна подути на «літак», щоб він полетів. Чим далі полетіла ватка, тим краще дитина зробила вдих і видих.

 «Нюхаємо квіточку». Навички правильного вдиху і видиху добре відпрацьовувати на таких вправах: дати дитині понюхати квітку, духи, фрукти.

 «Усі мовчать». Зробити вдих, а видихнути на звук “з”, доторкнувшись вказівним пальцем до губ, неначе попросити тиші.

 «Де дзвенить комарик?» Дитина, сидячи на стільці, одночасно з поворотом тулуба праворуч-ліворуч робить довгий видих на звук з-з-з-з.

                                                 СКОРОМОВКИ

                                            Скоромовки для дикції 

Наша верба найкорчукуватіша.

Не турбуйте курку, курчаточок, кучерявих клубочаточок.

Не клюй, курко, крупку, не кури, котику, люльку.

 Ой був собі коточок, украв солі клубочок та й сховався в куточок.

 Кіт котові каже: "Коте, до комори кадуб вкотили. В кадуб вкинеш капустину, кілька китичок калини".

 Ой, збирала Маргаритка маргаритки на горі. Розгубила маргаритки Маргаритка у дворі.

                                Скоромовки для розвитку мовлення

На полиці в коробиці

Півкороваю і паляниця.

Не йди попри Прокопові ворота, попри прокопишині. 

Невеличка перепеличка під полукіпком розпідпадьомкалась. 

Пилип прилип, прилип Пилип. Пилип плаче.

Пилип посіяв просо, Просо поспіло,

Пташки прилетіли, Просо поїли.Побіля

Прокопа паляниці пекла.Пиляв

Пилип поліна з лип, притупив пилку Пилип.

Пік біля кіп картоплю Прокіп. Прийшов Прокіп, наллів окріп.

 Ходить перепел між полукіпками зі своїми перепеленятками.

                               Важкі скоромовки

Поля поле поливає, поле й переполює.

В сіренької горлички туркотливе горлечко.

Їхали крамарі, стали на горі та й забалакалися - про Прокопа, про Прокопиху і про маленькі Прокопенята.

Семен сіно віз - не довіз: лишив сани - узяв віз.

Сидів горобець на сосні,- заснув - і упав уві сні. Якби не упав увісні. Сидів би він ще на сосні.

Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок - сорок морок.

Стриб-стриб-стриб - підстрибує по стерні рідня: перепілка, перепел, перепеленя.

На покоси впали роси. Не бряжчать об жито коси.

Ходить посмітюха по смітничку з своїми посмітюшенятами.

 Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.

                               Складні скоромовки

У нашого діда капелюх не по-капелюхівськи.

Хтось хитренький хитрував - нашу хвіртку поламав.

Напекли млинців, назвали кравців. А кравець за млинці та й побіг у танець!

У чотирьох черепашок четверо черепашенят.

Летів горобчик, сів на стовпчик, прибіг хлопчик - утік горобчик.

                 Скоромовки на вимову приголосних

Над шляхом Явдошка шукала волошки.

Шишки на сосні, шашки на столі.

                 Віршовані скоромовки

 Миші в шафі шаруділи

Шість шарфів шерстяних з`їли.

* * *

Бабин біб розцвів у дощ.

Буде бабі біб у борщ.

* * *

Пиляв Пилип поліна з лип.

Притупив пилку Пилип.

* * *

Хоче залізти в шафу кішка,

Шурхотить у шафі мишка.

* * *

Ґава ґаву запитала:

- Ти на ґанок не літала?

- Не літала я на ґанок,

То й проґавила сніданок.






Ігри-медитації. Ранок у лісі


Діти уявляють себе в лісі рано-вранці: зійшло сонечко, прокидаються лісові мешканці, тягнуться до нього носиками і починають свої мандри: комахи між травичкою, звірі поміж деревами. Почергово уявляти себе в різних образах.







 

 


Коментарі